Facebook

עוגנים (Anchors)  

 

עוגנים

התניה קלאסית

למי שרוצה לשנות תחושות/הרגשות אוטומטיות לא רצויות ולא נעימות

שינוי מיידי בשניות בודדות

מי מנהל אותי?

    לחץ,מתח חרדה

    כעס,מתיחות,דחייה

    אכילת יתר

    התמכרויות שונות

    ראייה/שמיעה/תחושה/ריח/טעם

מושך או דוחה, מרגיז או מלחיץ...

האם אתה מזהה אצלך

    תחושות/רגשות שליליות אוטומטיות שהיית רוצה להצליח להתפטר מהם?

  מה היית רוצה להרגיש במקום?

כשזה ישתנה איך תרגיש במקום? איך תיראה? איך תישמע? איך תגיב אחרת כשהתחושה תתחלף?

  כמה היית רוצה את השינוי הזה? אם אומר לך שהשינוי יכול להיות בתוך שניות,

מה תאמר על כך?

הבשורה בשבילך!

    זה אפשרי!

תיכף אראה לך ואלמד אותך איך זה פועל

ותוכל אתה בעצמך לעשות זאת ולהרגיש שונה

    בכל פעם שתרצה לשנות תחושה והרגשה שלא רצויה לך, תפעל בסדר והטכניקה הפשוטה  שאראה לך ואתה תיראה תישמע ותרגיש בדיוק כמו שרצוי לך!

 

עוגנים- איוון פטרוביץ' פבלוב

    1849-1936  מדען ופיזיולוג רוסי

בשנת 1904 זכה להכרה עולמית כאשר קיבל את פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה

  על עבודותיו בחקר מערכת העיכול, ובמהלך מחקרים אלו פיתח וביסס את המושג התניה קלאסית.

    בעקבות עבודותיו של פבלוב, הפך הזרם ההתנהגותי לאסכולה השלטת בפסיכולוגיה בשנות העשרים של המאה ה-20.

 

הניסוי הידוע של פבלוב

    באחד הניסויים הידועים ביותר שלו

    חיבר צינור לבלוטת הרוק של כלבים.

    כלבים אלה אולפו לבוא לאכול לשמע צלצול פעמון.

    פבלוב שם לב שהכלבים מריירים (מייצרים ריר) עוד לפני שהאוכל בא אל פיהם,   רק
           ממראה או מריח האוכל.

    בשלב מאוחר יותר הופרשו ריר והפרשות עיכול אחרות כבר למשמע צליל הפעמון.

    ניסוי זה משך תשומת לב רבה בשל מה שכונה התניה קלאסית,

    כלומר יכולת בעל החיים להפעיל רפלקס על ידי למידה.

התניה קלאסית/תגובה רפלקסיבית

    גירוי בלתי מותנה הוא גירוי שהגוף מגיב אליו באופן טבעי, ללא צורך באימון,

    בעוד שגירוי מותנה הוא גירוי מלאכותי, שמתבצע רק אחרי למידה ואימון.

    פעולה זו כונתה התניה קלאסית - תהליך למידה,

    שבו גירוי מסוים שחוזר על עצמו, מעורר תגובה רפלקסיבית,

    גם אם התקיימה רק רמיזה לגירוי.

    גילוי זה של פבלוב, שימש את הרוסים במלחמת העולם השנייה.

    עשרות אלפי כלבים אומנו על סמך התניה קלאסית שתחת לטנקים יש אוכל (בשר).

    הרוסים העמיסו עליהם חומרי נפץ,

   הרעיבו את הכלבים, ושחררו אותם לקראת בוא הטנקים הגרמניים

   על מנת להסב נזק לחיל השריון הגרמני


הזיכרון

    זיכרון הוא יכולתו של האורגניזם לאגור מידע מהסביבה דרך החושים ולהשתמש בו.

    המילה "זיכרון" מתייחסת גם ליכולת אגירת המידע וגם למידע הנאגר עצמו.

    בפסיכולוגיה קוגניטיבית והתחומים משיקים לה, כגון בינה מלאכותית, מדעי העצב וכן תחומים נוספים, זיכרון היא היכולת לקודד, לאחסן ולשלוף מידע ממאגר זיכרון.

מסלול הקידוד של הזיכרון

    לפי המודל, שהוצע לראשונה על ידי אטקינסון ושיפרין בשנת 1968

     הזיכרון האנושי מורכב משלושה מאגרים:

זיכרון חושי, זיכרון לטווח קצר

וזיכרון לטווח ארוך.

מאגרים אלו מתארים את מסלול קידוד המידע בזיכרון, שהוא הפוך למסלול השליפה של מידע מהזיכרון.

 

חוק הב - דונלד הב

    כלל מרכזי לאורו הולכים חוקרי הביולוגיה של הזיכרון נוסח בספרו הידוע של הפסיכולוג
           דונלד הב (Donald Hebb The organization of behavior) שפורסם ב-1949.

    כלל זה קובע בקצרה כי הקשר בין שני תאים הקשורים ביניהם בקשר סינפטי יתחזק אם
           יפעלו יחדיו.

        {סינפסה (בעברית: מצמד או מִסְנָף)

      היא אזור המפגש בין תא עצב לתא המטרה

      שבו מתרחשים תהליכים כימיים הגורמים להעברת אותות מתא לתא}

    חיזוק זה יבוא לידי ביטוי בכך שהפעלתו של תא הפלט תגרום לפעילות מוגברת בתא הקלט. ואכן חיזוק כזה של הגברה בקשר הסינפטי נצפה אחרי למידה, כמו גם אחרי גירוי חשמלי.

    סוג אחר של שינוי תלוי-למידה שנצפה הוא הגברה בפעילותם החשמלית של תאי עצב, הנובע לא משינוי בעוצמת קשרים הסינפטיים אלא משינויים פנימיים בתאים עצמם, המגבירים את יכולת העירור שלהם ולכן גם את פעילותם החשמלית. קל לראות כי שני סוגי שינויים אלו ישפיעו אחד על השני: הגברה בעירור תאי העצב תעלה את פעילותם ולכן תתרום לחיזוק הקשרים הסינפטיים שביניהם. התמונה המצטיירת ממחקרים אלו מאפשרת לתת תיאור ראשוני של שורת התהליכים היוצרים זיכרונות ארוכי טווח במוח היונק.

 

    מתוך ויקיפדיה ערך פבלוב וערך  זיכרון

התניה קלאסית

 

    1. גירוי בלתי מותנה (מזון)----תגובה בלתי מותנית(ריור)

    2. גירוי מותנה(פעמון)+גירוי בלתי מותנה(מזון)---- תגובה בלתי מותנית(ריור)

    3. גירוי מותנה(פעמון)---- תגובה בלתי מותנית(ריור)

 

תגובה-הכללה והבחנה

    הכללה – גירויים דומים לגירוי מעוררים את התגובה המותנית.

    הבחנה – מבחין בהבדל ולכן יש דעיכה לגירוי אחר שדומה לו (פעמון/משרוקית)


גירוי-דעיכה הכחדה והחלמה

    דעיכה – הפסקה הדרגתית של התגובה המותנית כשהגירוי הפסיק

    החלמה ספונטנית – התגובה המותנית מופיעה שוב,כשהוצג שוב
           הגירוי מותנה, בדרך כלל בעוצמה נמוכה יותר.

 

עוגנים- הניסוי של ווטסון וריינר- אלברט הקטן
 

    החוקרים ווטסון וריינר (1920) ערכו ניסוי שנקרא "אלברט הקטן". בניסוי השתתף תינוק שגרמו לו לפחד מחולדה לבנה באמצעות התניה קלאסית.

    התניית הנגד                       The Little Albert Experiment








 

התניה מורכבת

    מציג מזון --- ריור

    מציג פעמון + מזון --- ריור

    מציג פעמון --- ריור

    מציג תמונת חתול +פעמון --- ריור

    תמונת חתול ---- ריור

עוגנים ביום יום

    במשפחה,בעבודה,בנסיעה

    סוגי מאכל, במסעדה,

    בישיבה ליד ה TV, ישיבה ליד מחשב

    טל' מהבנק, טל' מאמא ..

    בגדים,נעלים,מותגים..

    אבק,אבקנים,אלרגיות ומחלות אוטואימוניות.

סוגי העוגנים

    ראייתי

    שמיעתי  

    תחישתי

    ריח

    טעם

    עוגן מרחבי

עבודה עם עוגנים

    הערמת עוגנים

    השמדת עוגנים

    שרשרת עוגנים

    עוגן סולם (מחוון)



 

שימושים נוספים בעוגנים

    לימודים- בכתה, שיעורי בית,בהרצאה

    חברויות

    זוגיות

    שיווק

    מכירותC:\Users\Admin\Pictures\NLP\קגן-תמונה3 .jpg

    פוליטיקה

    מסעדות  ועוד..

 

עוגנים – תהליכים   


תהליך יצירת עוגן אפקטיבי

  1. עירור הלך רוח ספציפי ומדויק , בתהליך המאמן מעורר ומתחבר לאותו רגש . *תוך כדי התהליך לשים לב להלימה של המונחה שהוא חווה כאן ועכשיו את אותו רגש.

  2. הגברת עוצמת הרגש או ההלך רוח עד כמה שאפשר באמצעות עידוד וספירה 1-5

  3. לעגן קצת לפני השיא כשיש עוד מה לעלות ברגש  וההלך רוח
    {אם סופרים מ 1 עד חמש לעגן ב 3 ולהמשיך לספור להגביר את הרגש עד 5}

  4. לבצע עוגן במקום ספציפי ומדויק ובלחץ מסוים { בערימת עוגנים נדייק על אותו מקום}

  5. כשחוזרים לעורר את העוגן  לבצע במקום המדויק ובלחץ זהה לעיגון

הערמת עוגנים
המטרה ליצור ערימה של רגשות במקום אחד, מין 'כפתור' הפעלה ראשי  ועוצמתי
הלך רוח עוצמה- סיטואציה שהיית בה,חזק ,ברור, עוצמתי ויציב
הלך רוח החלטי- מקרה שהחלטת שהלכת איתו עד הסוף
הלך רוח שמח- סיטואציה שבה היית שמח מאוד
הלך רוח סקרן- מקרה שבו היית סקרן ורצית לדעת משהו מאוד מאוד
הלך רוח בטחון עצמי- מקום/מקרה שבו הרגשת בטחון עצמי חזק וידעת שאתה יכול  לעשות
                                משהו בקלות וללא ספק


 




 

תהליך השמדת עוגן שלילי / מיטוט עוגנים  
(עיגון תחישתי)   Collapsing Anchors
ראשית – יצירת ראפור, הסבר ויחסי ציבור לתהליך, קבלת רשות לנגוע במונחה
א. בירור – 1. בירור עם המונחה בירור- מצוי ורצוי,  סיטואציה מדויקת, ומהו העוגן השלילי
                   שזקוק/מעוניין לבטל .
               2. בירור עם המונחה, מה הם הלכי הרוח או המשאבים שהוא צריך/רוצה  שאם יהיה
                   לו אותם ירגיש מצוין בסיטואציה הספציפית
                   להכין רשימה .. להקריא למונחה, המנחה שואל בהלימה, ולשים לב שיש הלימה
                   מסוימת אצל המונחה.

ב. לבצע תהליך הערמת עוגנים ע"פ הרשימה - הוראות
   *כשמעורר הלך רוח נדרש אצל המונחה על המנחה להתחבר בהלימה לאותו הלך רוח..
   *יש לשים לב תוך כדי התהליך שהמונחה מחובר להלך הרוח שמעוררים בו.
   *לעגן במקום ובלחץ מסוים ספציפי..הלך רוח ראשון ..ואחריו באותו מקום את שאר הלכי הרוח.
   * רצוי לעגן 3 סיטואציות לכל הלך רוח, לבצע שבירת מצב בין הלך רוח להלך רוח.
   *לאחר סיום הערמת כל העוגנים החיוביים לבצע שבירת מצב.

ג. עירור ועיגון במקום אחר הלך רוח השלילי (פעם בודדת אחת)
  עירור ההלך רוח השלילי, לשים לב להלימה (בזהירות, יש מצבים קשים שעלולים להתפרץ)
  לאחר  מכן לבצע שבירת מצב.

ד. הכחדה/השמדה של העוגן השלילי
   הפעל(גע/הצג/השמע) את שני העוגנים החיובי והשלילי בוא זמנית, פעם אחר פעם עד שיגיעו   
   לשיא ונראה שהמונחה מגיב בצורה סימטרית..{יש פעמים שנראה על המונחה תגובה לא ברורה
   המביעה אי סימטריות כי שני העוגנים השלילי והחיובי מופעלים בוא זמנית.."מין" קצר במערכת  
   החשמלית..)
   שחרור העוגן השלילי -  לשחרר את העוגן השלילי ולהמשיך להחזיק את העוגן החיובי עוד כמה
                    שניות 3-8 שניות. נעשה פעולה זו 3-4 פעמים ולאחר מכן לבצע שבירת מצב.
   חזרה- נבצע חזרה על התהליך מס' פעמים.. ונשאל כשמשחררים את העוגן השלילי, ועדיין
   אוחזים בעוגן החיובי.. ומה קורה עכשיו חדש? / ולאן זה מוביל? / ומה קורה אחרי זה?  ומה זה
   מאפשר עכשיו? ואיך זה מרגיש עכשיו?..
   שבירת מצב
ה. בחינת ההשפעה של  פעולת השמדת/מיטוט ה עוגן שלילי
   נשאל את המונחה: כשאתה חושב עכשיו על המקרה/הסיטואציה הישנה
   איזו הרגשה חדשה עולה לך?
ו. הצטרפות לעתיד
  אתה יכול לדמיין לעצמך בדקות,הימים,או השבועות או החודש.. בעתיד הקרוב או
  הרחוק,כשתיפגש בסיטואציה דומה, איך תרגיש חדש? מה תרגיש חדש? כיצד אתה פועל/מתנהג
  חדש? מה אתה מרגיש כרגע כשאתה מדמיין סיטואציה דומה בעתיד?  
  {לעשות שלב זה ל 3 סיטואציות דומות בעתיד..   
  ולבקש מהמונחה..תדמיין עוד סיטואציה ספציפית דומה..}
ז. הדמיה לעבר
   תיזכר  בסיטואציה ספציפית דומה שחווית בעבר, אם היית מחובר למשאבים/להלך הרוח החיובי  
   באותה סיטואציה, מה היה קורה שם שונה? איך היית מרגיש/פועל אחרת? איך היית נראה/נשמע
   אחרת? {לעשות את התהליך הזה 3 סיטואציות מהעבר} תיזכר בעוד סיטואציה.. ומה קורה שם
   שונה.... להמשיך בשאלות לעיל..

 

ח. חיסון לעתיד
   ראית ונוכחת שיש אפשרות לשנות את הלך הרוח כשמחוברים למשאב/הלך רוח רצוי, מה
   תחשוב/תאמר לעצמך אם בעתיד הקרוב כשתיפגש עם סיטואציה דומה אתה תגיב מתוך הרגל  
   בדומה למה שהיית בעבר מגיב/מרגיש? .. מה תאמר לעצמך?.., האם השינוי אפשרי או בלתי
   אפשרי?.......נפלא!!! {אם אומר שזה לא בדיוק ישתנה.. לענות: "וזה אור שהשינוי כבר נעשה..   
   וחוזרים לשאול שוב את השאלות.. וכשזה מתגבר מתפתח ומתעצם....}


שרשרת עוגנים Chaining Anchors
לדוגמא: מעצבות לשמחה..  נעביר בהדרגה ממצב קיצון למצב רצוי דרך מצבי ביניים, ומשם נעביר למצב קיצון רצוי ..שמחה. נבקש מהמונחה להיזכר במקרה ששם עבר ממצב עצב למצב של שמחה.. נבקש ממנו לשחזר מה הרגיש בשיא  כשהיה כבר בשמחה?.. איך הוא מרגיש רגע קודם.. ומה מרגיש רגע קודם לזה.. ומה אתה מרגיש רגע קודם לזה.. (4-6 שלבים).. (הדגמה בכיתה)
א. הלך רוח מצוי
ב.הלך רוח מצב בינים
ג. הלך רוח מצב בינים
ד. הלך רוח רצוי

 

עוגנים נוספים
עוגן סולם {מחוון} כנ"ל.
מעגל העוצמה
תבנית  שיחה
תבנית אינטונאציה
תבנית ויזואלית

 

מתנה לחברי הקבוצה בוואטספ - עוגנים לטיפול בחרדות

המידע לקוח מתוך חוברת קורס פרקטישינר מסלול תעודה - מעוניינים לקבל תעודת מטפל בינלאומית בNLP? ליחצו כאן