Facebook

8 מילים וביטויים שאנחנו חייבים להפסיק לומר לעצמנו

מילים... מילים...מהן מילים בכלל?

מילים גורמות לנו לבכות, לצחוק, הן יכולות לפגוע בנו או להיפך, לרפא, מילים נותנות לנו תקווה או חרדה. דרך המילים אנחנו מבטאים את הרצונות ואת המטרות האציליים ביותר שיש לנו.

במילים אחרות, למילים יש כוח עצום, הן משפיעות על הרגשות שלנו, מחזקות ומעצימות אותנו או להיפך, מחלישות ומורידות לנו מוטיבציה וביטחון. מילים שאנחנו משתמשים בהן על בסיס יומי משפיעות על התקשורת שלנו עם עצמנו ועל החוויות והתנסויות שלנו . לכן, בכל פעם שאנחנו מנסים לדרבן את עצמנו לפעולה שתקדם אותנו לעבר הגשמת המטרות שלנו, עלינו להימנע ממילים שליליות שעלולות לעכב את ההתקדמות שלנו ואף למנוע מאיתנו בכלל לצאת לדרך, ולהתמקד במילים חיוביות שיעזרו לנו לכבוש ולהשיג  מטרות ולהגשים חלומות שהצבנו לעצמנו.
להלן 8 המילים אשר ייתכן ואתם נוהגים לומר בחיי היומיום, מבלי להבין שהם מונעים מכם התקדמות והצלחה בין אם תרצו להתחיל לעשות כושר, לרדת במשקל, להפסיק לאכול מתוקים או כל דבר אחר:

"שמן" או "מכוער"

הרבה פעמים נשים וגברים כאחד עלולים לגנות את עצמם בעקבות חוסר סיפוק מהמראה החיצוני שלהם, באמצעות משפטים קצרים שמסתכמים ב"אני נראה שמן היום", "אני לא יכולה לצאת מהבית כשאני נראית כך", וכן הלאה. גישה שלילית זו, שנוגעת לאיך שהאדם רואה את עצמו בעיני עצמו, נובעת בדרך כלל מדרישות היופי והרזון הלא הגיוניות שמאפיינות את העידן המודרני. לכן, הצעד הראשון שחשוב לנקוט בו בכדי ליצור דימוי עצמי טוב יותר, הוא לשים בצד את התיאורים השליליים ככל הניתן.

בוורלי פלקסינטון, מחברת הספר "דיבור עצמי למען הרגיעה שלך", טוענת כי אין כל צורך לקשור את עצמנו עם מונחים שליליים, וברגע שאנו מבינים שמתבצעת שיחת תבוסה עצמית, עלינו לעשות בחירה מודעת ולשנות את צורת הדיבור לחיובית יותר; במקום "מכוער", לומר "אני יפה בדרך שלי". ברגע שתסתגלו לדבר בצורה חיוביות, תוכלו לבנות את עצמכם ולקבל את מי שאתם בצורה הטובה ביותר.

מזל

אין ספק שהיו לא מעט ימים בהם הרגשתם ברי מזל, וזה נהדר, אבל אינכם צריכים להשתמש במזל, או בחוסר ממנו, כתירוץ לדברים שקשה לכם להשיג, או כדי להכפיש את הצלחתו של אדם אחר באומרכם "היה לו מזל". אמנם יש פעמים בהן אכן מדובר במקריות ונראה כאילו לאדם באמת היה "מזל", אך במרבית הפעמים יש צורך בעבודה קשה ובמאמץ רב על מנת להניב פירות, או כפי שנאמר "אני מאמין גדול במזל, והבנתי שככל שאני עובד קשה יותר כך אני זוכה בו יותר".

לכן, עליכם להימנע מהשוואתכם לאנשים אחרים, בעיקר בעידן המודרני והדיגיטלי בו המידע נגיש ופתוח כל כך, ולהזכיר לעצמכם שאותם "בני מזל" הם בעצם אנשים שנאלצו לעבוד קשה בכדי להשיג את הקריירה, הגוף או ההשכלה שלהם, וכך גם אתם תוכלו לכבוש את המטרות והיעדים שלכם אם תפסיקו להאשים שהכל הוא עניין של מזל, ופשוט תתחילו להאמין בעצמכם, להציב מטרות וליצור תודעה חיובית כדי להגיע ליעדים שהצבתם, עם עשייה, נחישות והתמדה! 

צריך

בכל פעם שאתם משתמשים במילה אני צריך לבצע משהו, בדרך כלל נוצרת איזושהי תחושה של לחץ פנימי, תחושה לא נעימה, מה שבאופן ישיר מוביל לתחושת אשמה במידה שלא תבצעו פעולה מסוימת אותה תכננתם. נניח במקום מילים – "אני צריך" אפשר לאמץ ניסוחים יותר עדינים שיוצרים חיבור רגשי נעים יותר במוח, מילים כמו "אני מתכוון לצאת לחדר כושר היום", "אני בוחרת לעשות קצת ריצה היום" או להיפך "אני בוחרת שלא לצאת לריצה היום".  בעוד ששימוש במילה "צריך" גורמת להרגיש ולהאמין שמדובר במשימה לא רצויה ומשעממת, האפשרויות החלופיות שהצענו הן מעצימות יותר וגורמות לכם להרגיש נינוחים יותר בעת קבלת החלטות. לכן, בפעם הבאה שאתם בוחרים לעשות דבר מה, בין אם מדובר בהליכה לחדר כושר, הפסקת עישון, הקדמת שעת השינה וכך הלאה, תציגו לעצמכם את המשימה כדבר שאתם רוצים לעשות, עם בחירת מילים, כגון: "רוצה", "יכול", "בוחר" וכדומה. 
יותר מדי" או "לא מספיק"

לא מעט פעמים אנחנו נוטים לחשוב ולהאמין שאנחנו טועים יותר מדי ולא נוהגים לבצע את הדבר הנכון והרצוי, שאנחנו פשוט לא מספיק טובים. האמת תמיד יהיו אנשים שהם יותר טובים מאיתנו, יותר חכמים מאיתנו, יותר יפים מאיתנו ועוד ועוד.  לכן, מדובר בצורת חשיבה מזיקה מאוד שחשוב להפסיק להשתמש בה עד כמה שאפשר. ברגע שאתם שואלים את עצמכם "למה אני לא מספיק טוב (במשהו מסוים) - המוח מתחיל לחפש באופן טבעי ואוטומטי את הסיבות לכך, מה שיגרום לכם למצוא את מה שאתם מחפשים – תשובה שלילית – במה אתם לא מספיק טובים. לכן, במקום להניח שאינכם טובים מספיק, נסחו את השאלות שלכם מחדש כך שיגרמו למוח שלכם לחפש תשובות טובות יותר, למשל: מדוע אני כן מספיק טוב? במה אני כן מספיק טוב? כך תוכלו להוביל את המחשבות שלכם לחפש את התשובה בנתיב הנכון והחיובי, ולרוב תהיו גם מופתעים לטובה מתוצאות החיפוש.

כישלון

אם אתם נוהגים להתייחס לעצמכם ככישלון, אתם עונים על כל הדרישות שיבטיחו שלא תצליחו בכל מה שתעשו, מה שמוכר כ"נבואה שמגשימה את עצמה". כולנו נכשלנו בחיים לפחות פעם אחת, ויחד אם זאת  כולנו גם הצלחנו בחיים ולא פעם אחת. מחקרים מראים שמה שמבדיל בין אנשים מצליחים לבין אלו שנכשלים רוב הזמן בחיים זה דבר אחד מאוד בסיסי וחשוב – אנשים מצליחים רואים כישלון בפעולה שלהם, הם משנים דרך, פועלים ושואפים עד שמצליחים. אנשים שנכשלים שוב ושוב רואים את עצמם ככישלון במקום לראות את הפעולה עצמה שנכשלה ופשוט לא עבדה. לכן במקום לומר "אני כישלון" תגידו שהפעולה נכשלה, תיזכרו ב-3 אירועים לפחות בהם כן הייתם הצלחה והפעולה שעשיתם הצליחה. זכרו להיות סבלניים וכמובן לסלוח ולאפשר לעצמכם מספיק מקום בשביל לגדול ולצמוח – לא תמיד תצליחו, אך זה לא אומר שאתם כישלון, פשוט הדרך לא הייתה טובה והפעולה נכשלה!


לא מסוגל, לא יכול

יש משפט שאומר – בין אם אתה מאמין שאתה יכול ובין אם אתה מאמין שלא בשני בהמקרים אתה צודק. אנחנו צריכים לזכור שיש לנו מחשב הכי גדול והכי חכם בין שתי האוזניים שנקרא המוח. מחשב זה מקבל פקודות סמויות וישירות כל הזמן והוא פשוט מבצע את מה שהוא שומע ומקבל. לכן, אם רוב הזמן תשתמשו במילים – לא יכול ולא מסוגל, תראו שזה מה שתקבלו, כי כך המוח יציית. במקום להגיד - אני לא יכול או לא מסוגל, תגידו - אני מאפשר לעצמי להתנסות במשהו חדש, מקסימום אצליח!

תרגיל נוסף ויפה שאתם יכולים לעשות זה – לדמיין את המילים – לא יכול או לא מסוגל ממש מול העיניים ולראות איך אתם מוחקים את המילה "לא" עם איקס גדול ואדום ונשארת מילה – יכול/מסוגל. תופתעו לגלות שזה עובד נפלא!


מחר

אם תמשיכו לדחות למחר את הדברים שאתם יכולים להתחיל כבר היום, ישנה אפשרות שלעולם לא תמצאו את הזמן המתאים לבצעם. כי הזמן הטוב ביותר לעשות משהו שאתם דוחים הוא עכשיו! משפטים מוכרים כמו "ממחר אני אפסיק לעשן", "מחר אני אתחיל להתאמן" או "מחר אסדר את הבלגן שבארון", מאפשרים לנו לעכב את מה שאנו רוצים להתחיל ליישם, דבר שמצד אחד הוא מנחם, אך מצד שני יעורר את המצפון בהמשך. במקום זאת, בחרו תאריך התחלה ואף קבעו את השעה המדויקת, מה שיסייע לכם לדבוק בתכנון. יתרה מזאת, אתם גם יכולים להיעזר בגורם שיספק לכם מוטיבציה. נניח - במקום לחשוב "איך אעשה זאת?", תוכלו לחשוב "למה כדאי לי לעשות את זה?", מה אני אקבל בסופו של דבר אחרי שאעשה את הפעולה ומי עוד  ירוויח מהפעולה שאעשה, למי אוכל לתת דוגמה ראויה לחיקוי.


לעולם לא / אף פעם

הפתגם הישן אשר גורס "לעולם אל תגיד לעולם", נכון במיוחד כאשר מדובר בעמידה ביעדים, מאחר ושימוש בצמד המילים "לעולם לא" או "אף פעם" יחבלו בהכרח בתהליך ההתקדמות שלכם. ד"ר קייט קומנס, פסיכולוגית קלינית המתמחה בנוירופסיכולוגיה ובפסיכולוגיה רפואית, מסבירה שלוקח לא מעט זמן להגיע למטרה המיוחלת, ובזמן הזה חשוב שתקפידו לחזק את עצמכם במשפטים חיוביים ובמילות עידוד, תוך כדי סבלנות, נחישות והתמדה. תוכלו לכתוב הערות על המראה או בשולחן העבודה, כגון: "כל הכבוד לך, אתה אדם בריא וחזק" או "אתה מצליח בדיוק כמו שחלמת, המשך כך!". " הכל מדויק בחיים", "הכל קורה כפי שצריך לקרות ומתי שצריך לקרות"

משפטים מחזקים אלו יעזרו לעם להתסכל בצורה יותר חיובית על המצב ולהבין שבסופו של דבר הכל אפשרי והכל קורה כפי שצריך לקרות!

וכדי לעזור לכם ליישם ולהפסיק להשתמש במילים אלו שיכולות רק לעכב אתכם, צירפתי לכם למאמר  דף עבודה עם  5 מקרים שבהם שיניתם את השימוש במילים עליהם דיברנו במאמר וקיבלתם ראיה שונה, גישה שונה, דרך חדשה, צורת הסתכלות מעצימה יותר למשימה, מטרה, פעולה או חלום שהצבתם.

תדפיסו דף עבודה זה 10 פעמים ובמהלך 10 ימים הבאים, פשוט קחו מילים מחלישות והלא מעצימות שאתם משתמשים ותביעו אותן אחרת עם מילים וביטוים מעצימים יותר. קחו דף עבודה איתכם למקום עבודה, לחדר כושר, למפגש עם חברים וכו',  כל פעם שאתם תופסים את עצמכם בדפוס הישן, זה הזמן לגשת לדף העבודה ולשנות את המילים!


אם מאמר זה נגע לכם בלב ותרם לכם, אשמח אם תפרגנו בלייק, כמובן שאתם גם מוזמנים לשתף אותו לאנשים שקרובים לכם וחשוב לכם שגם הם יקבלו ערך זה.
המון בהצלחה שיהיה

דיאנה בן צבי

מנטורית להצלחה והגשמה עצמית, מאסטרית ב NLP
להורדת דף העבודה ליחצו על התמונה
מאת דיאנה בן צבי מאסטרית בNLP

מאמר זה הוא אחד מתוך עשרה מאמרים המופצים בחינם לציבור באהבה - ניתן להירשם לקבלת עשרת המאמרים. לכל מאמר מלווה סרטון וקובץ עבודה