Facebook

6 שאלות מעצימות שיעזרו לכם להתמודד עם חרדה ופחד

כולנו לפעמים חווים דאגות, פחד ומחשבות מלחיצות אשר תוקפות אותנו ולפעמים גם בהפתעה, ולא לכולם קל להתמודד איתן; לפעמים הן יכולות לשתק אותנו ואף למנוע מאיתנו לפעול, מה שברוב המקרים מוביל אותנו למצב רע אף יותר מזה שחששנו מפניו. עם זאת, ישנן מספר שאלות שאתם יכולים לשאול את עצמכם במקרה של פחד ודאגה מוגזמת והתשובות עליהן יעזרו להרגיע אתכם, והן מומלצות על ידי אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה. אז בפעם הבאה שאתם לחוצים יותר מדי בגלל דבר מה, דואגים יותר מדי ואף חווים פחד או חרדה,  נסו לשאול את עצמכם את 6 השאלות הבאות, ענו עליהן בכנות ותאפשרו לתשובות שתגיעו אליהן לשחרר ולהרפות את המצב הרגשי של פחד ודאגה.
 


1. אילו ראיות יש בידי לכך שהפחד שלי יתממש

בפעם הבאה שאתם בטוחים בנוגע למשהו רע או מפחיד שהולך או עלול לקרות לכם, פשוט תעצרו רגע, תנשמו עמוק ותשאלו את עצמכם אילו ראיות יש בידכם לכך שזה אכן יקרה – מה שאתם רואים בדימיונכם. "השאלה שאנו רוצים לשאול את עצמנו צריכה להחזיר אותנו לקרקע המציאות ולדאוג שהמחשבות שלנו יישארו שם", כך אומר ד"ר ג'ושוע קלפלאו, פסיכולוג ופרופסור באוניברסיטת אלבמה. על כן עליכם לענות על השאלה הזו על פי ההוכחות שיש בידיכם, ולא על פי התחושות שלכם. זאת אומרת שתחושות הן רק תחושות, מה שחשוב זה מה שקורה ברגע נתון וספציפי בו אתם מתחילים לחוות את הרגשות הללו.

2. מה הם התרחישים הטובים ביותר, הרעים ביותר והמציאותיים ביותר שיכולים להתקיים

כשאתם מנסים לראות את הדברים כפי שהם בצורה אובייקטיבית, שאלו את עצמכם את השאלה הזו. "כשאנשים לחוצים הם מתרכזים בתרחיש הרע ביותר שיכול לקרות  אשר ברוב המוחלט של המקרים אינו מתממש", כך אומרת ד"ר מרטינז, פסיכולוגית מאילינוי שבארה"ב מה שקורה זה שהדימיון מתחיל להתפרע ונותן לנו את הדברים המפחידים והמדאיגים ביותר שיכולים לקרות לנו וזה רק סרט שרץ בדימיון שלנו, סרט שאנחנו בעצמנו יצרנו. מרוב שאנחנו מרוכזים בתרחיש הרע, אנחנו שוכחים שיכול להיות גם מצב הפוך – תרחיש טוב.  "למדו את עצמכם להתרכז לא רק בתרחיש אחד רע, אלא בכל שלושת סוגי התרחישים, והתמקדו בעיקר בתרחיש המציאותי, זה שבין התרחיש הרע ביותר לטוב ביותר – הוא יהיה זה שיעזור להרגיע אתכם". – אומר ד"ר מרטינז


3. בהתבסס על ניסיון העבר, איך אתמודד עם המצב המפחיד בסופו של דבר?

אם אתם נלחצים בכל יום בדרך לעבודה, או בכל פעם שאתם צריכים לדבר בפני קהל, חשבו על הדרך שבה התמודדתם עם הבעיה הזו בעבר. "אתם עדיין כאן, בריאים ושלמים, נכון? זה אומר ששרדתם את אותו מצב מפחיד פעמים רבות בעבר, ותצליחו להתמודד איתו גם הפעם", אומר ד"ר קלפלאו. "כשאנשים נלחצים, הם מבלי כוונה נוטים 'לשכוח' את כל הפעמים שבהן הצליחו להתמודד היטב עם אותה הבעיה" – לכן נסו להיזכר באופן מודע בחוויה הקודמת שמתקשרת למצב המלחיץ הנוכחי, ותנו לניסיון שלכם להבטיח לכם שהכל יהיה בסדר, אם הצלחתם פעם הקודמת, גם הפעם תעשו את זה כמו גדולים!


4. האם אני בטוח מסכנה?

מצבי לחץ עולים כשהמוח שלנו מפעיל אצלנו מנגנון שמאותת על סכנה – מנגנון ההישרדות נכנס לפעולה,  אך במציאות רוב הסיכויים שאתם פשוט יושבים עכשיו על הספה בסלון שלכם או נמצאים עם חברים ובני משפחה שאוהבים אתכם דואגים לכם, ואינכם נמצאים בסכנה ממשית אמיתית. בעבר, המוח שלנו היה פועל כך אם היינו נתקלים באריה או חיית טרף אחרת, אולם כיום איננו חיים בטבע וסכנות שכאלה לא נמצאות בכל עבר. לכן כשאתם נכנסים ללחץ, פשוט הסתכלו סביב, אספו מידע שיאשר לכם שהכל בסדר, ותנו למציאות להרגיע אתכם. ברוב המקרים אתם תראו שאין סכנה ממשית והמנגנון ההישרדותי נדלק ללא שום צורך!


5. למה אני מרגיש כל כך חרד?

אם חרדה תוקפת אתכם לפתע, שאלו את עצמכם מיד למה זה קרה. תשאלו את עצמכם – מדוע אני מרגיש כך כרגע? מה קרה בכמה דקות אחרונות שגרם לי להתחיל להרגיש חרד. "זיהוי מקור החרדה שלכם זו הדרך היעילה ביותר להתחיל לטפל בה", כך אומרת ד"ר קרול ליברמן, פסיכולוגית ידועה שמגישה תוכנית רדיו בנושא בריאות הנפש. האם מישהו אמר לכם משהו שהציף אצלכם תחושה של חרדה? האם היא פשוט הגיעה מעצמה סתם כך? האם חשבתם על משהו מסוים שהעלה לכם תחושה של פחד, דאגה וחרדה? האם ראיתם משהו שהעלה רגשות אלו? חשוב מאוד להזות את הטריגרים – אותם הגורמים שמפעילים את הרגש של פחד וחרדה. נסו להבין מה המצב שגרם לחרדה להופיע, ולמה הוא כל כך מאיים, כדי שבפעם הבאה תוכלו להימנע מכך!

 

6. מה הסיפור שאני יוצר לעצמי"

בעוד שזו אינה אשמתכם שאתם מרגישים לחוצים, חרדים ומודאגים, המחשבות שפוקדות אתכם עלולות להפוך את המצב לגרוע יותר ממה שהוא באמת. לכן עליכם לשאול את עצמכם מה הסיפור שאתם יוצרים לעצמכם בראשכם. ד"ר קלפלאו אומר: "לדוגמה, אם יש לכם ראיון עבודה בקרוב, יכול להיות שאתם מודאגים בנוגע לכך שתיכשלו בו. 'כישלון בראיון העבודה' זה הסיפור שהמצאתם לעצמכם על מה שיקרה בעתיד". מאחר שהסיפור הזה אינו מבוסס על ראיות, אלא על תחושות בטן בלבד, עליכם לשחרר אותו ולהמציא לעצמכם את הסיפור שהייתם רוצים שיתממש. סיפור חיובי יעזור לכם לשנות את המיקוד המחשבתי וגם לקחת שליטה על הרגשות השליליים. טוני רובינס, אחד המנטורים הכי גדולים בעולם אומר – תשנו את הסיפור שאתם יוצרים בדימיון, תשנו חיים! וזה כל כך נכון ומדויק.

 

ועכשיו לעבודה! מצורף לכם קובץ עבודה שיכול להיות מאוד יעיל ואפקטיבי במצבים של לחץ, פחד, דאגה או חרדה. אולי אתם לא האנשים שחווים רגשות אלו על בסיס יומי וקבוע וייתכן שכן אתם שייכם לקטגוריה זו. קחו לכם מקרה אחד ביום או יומיים בו חוויתם רגש של פחד או חרדה, לחץ או דאגה ותשתמשו ב -6 שאלות שקיבלתם כאן במאמר. תעשו זאת 21 פעם לפחות (אם זה כל יומיים אז 21 פעם כל יומיים).דף עבודה זה מומלץ לקחת איתכם ושתוכלו לבצע אותו מיד לאחר שחוויתם רגש זה או שאתם נמצאים בתוך החוויה עצמה בזמן נתון. מבטיחה שיהיו תוצאות נפלאות!

זכרו – תשנו סיפור, תשנו חיים! מוזמנים לעשות לייק, לשתף חברים, אנשים יקרים, הם יותר מישמחו!

שיהיה בהצלחה!

דיאנה בן צבי

מנטורית להצלחה והגשמה עצמית, מאסטרית ב NLP
לקבלת קובץ העבודה ליחצו על התמונה - יש להוריד ולהדפיס 

מאמר זה הוא אחד מתוך עשרה מאמרים המופצים בחינם לציבור באהבה - ניתן להירשם לקבלת עשרת המאמרים. לכל מאמר מלווה סרטון וקובץ עבודה