Facebook

10 עקרונות פשוטים ומועילים ליצירת חיבור מהיר ואפקטיבי עם כל אדם שרק תרצו

תקשורת היא אחד המפתחות הגדולים והחשובים להגיע להצלחה אישית, עסקית, זוגית, חברתית. אנחנו לא לבד בעולם, אנחנו מוקפים באנשים אחרים בין אם מדובר באנשים קרובים או אנשים שאיננו מכירים אותם בכלל או רמת ההיכרות שלנו איתם נמוכה. היכולת שלנו לתקשר עם האחרים, ליצור חיבור נכון עם האדם בדרך נכונה, אפקטיבית, נעימה ומקדמת עבור שני הצדדים היא החוכמה הגדולה שעל כל אדם ללמוד לפתח – וזה לא משנה אם אנחנו מתקשרים עם בן או בת זוג שלנו, עם הילדים שלנו, עם השותפים העסקיים, לקוחות, חברים טובים או אנשים שאנחנו רוצים ליצור איתם קשר.

אבל ידוע גם שלא כולנו אותו דבר – אנחנו שונים ומשונים אחד מהשני. ישנם אנשים שמדברים יותר, לעומת אלו ששותקים, יש כאלו שיותר ביישנים לעומת אלו שמשדרים עוצמה, יש כאלו שמדברים בקול גבוה ויש כאלו שבקושי שומעים אותם, יש כאלו שאוהבים להיות המובילים בשיחה לעומת אלו שמובלים, יש כאלה שיוזמים שיחה לעומת אלו שמקשיבים. אם כך, איך יוצרים תקשורת טובה ואפקטיבית מבלי להיכנס למצבים של חוסר הבנה, חוסר תקשורת ואף ויכוחים ומריבות, מבלי לתת לצד השני להרגיש לא טוב, לא חשוב אלא ליצור חיבור, תקשורת, זרימה, הבנה ואהדה?

להלן  10 עקרונות חשובים על מנת ליצור תקשורת אפקטיבית עם כל אדם ואדם שתרצו ולהפוך אותו לאוהד שלכם. עקרונות אלו קראתי בפעם הראשונה בגיל 15 בספרו המצוין והמדהים של דייל קרנגי, סופר מאוד מצליח בארצות הברית שגם פיתח את השיטה של מודעות עצמית ודיבור מפני קהל. ספר זה שינה לי את החיים והפך אותי מנערה ביישנית וסגורה לבחורה צעירה שיכולה ליצור חברים אוהבים ואוהדים בכל מקום. מאז, הספר הזה ועקרונות אלו מלווים אותי בחיים, בעסק, במשפחה ובכל מקום!

 

לפני שניגע בעקרונות אלו בואו נגדיר קודם כל מהי תקשורת בין אישית אפקטיבית ולמה היא חשובה. תקשורת בין אישית אפקטיבית הינה מיומנות רגשית המאפשרת:

  • ניהול יחסים חברתיים תקינים עם החברה
  • יכולת להבחין ולקלוט את טיבם של רגשות האחר
  • להתאים את עצמנו לרגשות אלו
 

מי שחסרים לו כישורים אלה, מוצא את עצמו חסר אונים מול החברה ואין הוא מצליח לנהל מערכות יחסים הבנויות על קשרים בין אישיים. חשוב לזכור - אנחנו ייצורים חברתיים! אנחנו יוצרים תקשורת עם אנשים על מנת ליצור איתם חיבור, לנהל חיי חברה, להרגיש שייכים לקבוצה מסויימת, לקהילה, לחברה, לממש ולהתממש.

 

כאשר אנחנו מדברים על תקשורת אנחנו מדברים על שני סוגים של תקשורת-  מילולית ולא מילולית. בתקשורת הלא מילולית הכוונה היא  לשפת הגוף והבעת הפנים שלנו וכל מה שקשור לקול שלנו – עוצמה, מהירות, טון דיבור ועוד. על מנת שכן יהיה חיבור ראשוני בין האנשים מבחינת התקשורת, חשוב  שתהיה התאמה בין שני סוגים של תקשורת – אי אפשר להגיד לאדם "אני אוהבת אותך" בטון כועס ועם קול של אדם עצבני. אם המסר בתקשורת עם בן השיח לא עבר, זה אומר שאנחנו אלו שלא העברנו אותו בצורה נכונה וברורה ואין לכך שום קשר לצד השני – שהוא לא הבין את המסר.

10 עקרונות יעזרו לכם להבין כיצד תוכלו להתשמש בשני סוגי תקשורת אלו וליצור חיבור, השפעה ואהדה,  אצל כל אדם שתרצו

 

עיקרון מספר 1

ליצור ראפור – מילה צרפתית שמשמותה להצטרף, ליצור חיבור. מחקרים רבים שנעשו בתחום התקשורת הבין אישית בדקו וקבעו שאם אנחנו רוצים שהצד השני יחבב אותנו ונוכל למצוא שפה משותפת איתו, עלינו קודם כל ליצור איתו חיבור או במילים אחרות להצטרף אליו. יש מגוון דרכים לעשות זאת:

 

דרך ראשונה היא לחקות את שפת הגוף של הצד השני או לשקף את התנועות שלו. דבר זה אנחנו עושים בצורה חכמה ולא בולטת לעין. כאשר אנחנו מחקים את הצד השני הוא מתחיל להרגיש בנוח מסיבה פשוטה- נוצרת תחושה של דימיון, אני מדבר עם אדם שאני מכיר, שדומה לי. אנחנו אוהבים להיות ולתקשר עם אנשים שדומים לנו, מזכירים לנו את עצמנו, קל לנו לפתח איתם שפה משותפת.

 

דרך נוספת ליצור ראפור או חיבור היא בעזרת התאמת הנתונים הקוליים של האדם אלינו – כלומר אם האדם קולני ונוהג לדבר בקול רם, נתאים את הקול שלנו אליו וגם נדבר בקול רם. גם דבר זה יוצר תחושה שהצד השני הוא כמונו. דבר זה יוצר זרימה ואנרגיה מדבקת.

 

דרך נוספת ומאוד חזקה היא לחקות את הנשימה של האדם, מה שיוצר חיבור מיידי. נוצר מצב של שני אנשים שמשדרים באותו התדר.

 

ולא פחות מחבר בין האנשים זה משהו משותף כגון -  נושאים משותפים שעליהם אפשר לשוחח, אינטרסים משותפים, תחביבים דומים. איך אפשר לדעת מה הם האינטרסים והתחביבים של הצד השני? מכאן אנחנו מגיעים לנקודה השנייה:

 

עיקרון מספר 2

לדעת להקשיב - יש לנו שתי אוזניים ופה אחד. יש לנו נטייה לדבר על עצמנו, להשמיע את הקול שלנו, האני שלנו מחפש את האהדה ואת ההערכה שזו תכונה אנושית והיא מובנת לגמרי. אבל אם אנחנו מבינים שלכל אחד מאיתנו כבני אדם יש רצון זה ואם אנחנו רוצים ליצור חיבור ותקשורת אפקטיבית עם הצד השני, עלינו לתת לו להוביל בעניין זה – הוא מדבר ואנחנו מקשיבים. ככל שנדע להקשיב כך יהיה לנו יותר קל לפתח ראפור וליצור תקשורת אפקטיבית, קלה, תחושת הערכה אצל הצד השני.

עיקרון מספר 3

לתת לצד השני להרגיש חשוב- אחד הצרכים הבסיסיים והמובילים שלנו כבני אדם  זהו הצורך להרגיש חשוב, בעל ערך, בעל משמעות, לקבל הערכה. כולנו רוצים להרגיש חשובים. לא סתם המילה שבה אנחנו מתשמשים מספר פעמים רב ביותר זאת המילה – אני! החוכמה היא לתת לצד השני להרגיש חשוב, לשים אותו במקום הראשון בשיחה! הקלף המנצח ביידים של הצד השני אבל מי שמנצח באמת זה אנחנו!

עיקרון מספר 4

לדעת לשאול שאלות על מנת שנוכל להכיר יותר טוב את הצד השני – מה מניע אותו, מה מעניין אותו, מה הוא אוהב, מה הוא פחות אוהב, לאן הוא שואף, מהם המטרות שלו, האתגרים שלו, כאשר אנחנו שואלים שאלות הצד השני מרגיש חשוב, שמתעניינים בו והוא במרכז. הוא מתחיל לדבר, להיפתח, התקשורת יותר זורמת, ונוצר חיבור מיידי ואנחנו מקבלים מידע חשוב על הצד השני שיכול רק לעזור לנו בהמשך כדי לחזק אף יותר את החיבור.

עיקרון מספר5

ליצור עניין אצל הצד השני – ככל שאנחנו יודעים מה מעניין את הצד השני ומה מניע אותו, כך יותר קל לנו לתת לעיקרון זה לבוא לידי ביטוי. כך אנחנו למעשה מתחילים לפתח שיחה עם בן השיח שלנו כאשר הוא מוביל את השיחה, אנחנו משוחחים על מה שמעניין אותו, יוצרים עניין. ותוך כדי שהוא מדבר אנחנו מקשיבים,  מוצאים את הנקודות המשותפות.

עיקרון מספר 6

 

לפרגן - מי אוהב ביקורות ושיפוטיות? אף אחד. זהו אחד הפחדים הגדולים ביותר בקרב בני אדם – הפחד מביקורת . הרבה אנשים נמנעים מלנקוט בפעולות מסוימות, אפילו אם מדובר בפעולות מאוד פשוטות רק מהפחד שיבקרו וישפטו אותם. תזכרו שאחד הצרכים החשובים שלנו זה הערכה ולהיות חשובים. אתם רוצים ליצור אוהדים וחברים? תשכחו מהביקורת. תפרגנו כמה שיותר, אבל לא סתם לפרגן אלא לפרגן מהלב, להראות הערכה ואהדה אמיתיים, לומר מילה טובה ולתת פרגון אמיתי לפחות ל-3 אנשים ביום וכמובן גם לעצמנו. ואם כבר ביקורת אז ביקורת בונה שתגיע לאחר פרגון רב ושתתבטא בצורה עדינה ועם חיוך.

 

עיקרון מספר 7

 

לא לסתור את הצד השני בזמן השיחה גם אם אנחנו יודעים שהוא אינו צודק. מצב זה יוצר התנגדות חזקה שמובילה לחוסר תקשורת ויכולה לשבור את החיבור. ברגע שאנחנו סותרים את מה שהצד השני אומר, אנחנו מורידים ממנו את החשיבות ושמים את עצמנו במרכז. זה מיד יוצר מלחמה פנימית ופוגע בתקשורת.  ניתן להביע אי הסכמה על ידי כך – אני דווקא  חשבתי שהדברים הם כך. אולי כדאי שאבדוק את זה... ברגע שאנחנו לוקחים את העניין של בדיקה עלינו, הצד השני אינו מרגיש שהוא נפגע ומתחיל לבדוק את עצמו גם כן.

 

עיקרון מספר 8

 

לחייך כמה שיותר – לא סתם אומרים – חיוך עושה קסמים, הוא מחמם לבבות, שובר קרח ובונה גשרים. אנשים שמחייכים חיוך אמיתי ומהלב מקרינים אנרגיה שממגנטת אנשים אחרים, מורידה מתח. חיוך יוצר חיבור כי חיוך הוא כמו שרשרת – חיוך מוביל לחיוך.  אם אתם רוצים ליצור חיבור, תחייכו חיוך כן ואמיתי, הצד השני כבר יחייך בחזרה כי לא תהיה לו ברירה אחרת

 

עיקרון מספר 9

 

לזכור שני דברים הכי חשובים עבור כל אדם – השם שלו ותאריך הלידה שלו. אלו הם שני דברים הכי קדושים עבור כל אדם ואדם. אנחנו מיד מרגישים חשובים כשמישהו מתקשר אלינו כאשר בכלל לא חשבנו שהוא זוכר את יום ההולדת שלנו ואומר לנו ברכה. או להיפך, המצב ממש לא נעים כאשר מישהו פונה אלינו ב-"אתה" במקום בשם שלנו או כאשר הוא טועה בשם. במידה ויש צורך בכך, תרשמו את השמות ואת תאריכי לידה של האנשים בפנקס קטן,  בעיקר אם מדובר באנשים שהם אכן חשובים עבורכם ואתם רוצים לשמור על קשר לטווח ארוך איתם. זה נותן תחושה של חשיבות לצד השני

 

עיקרון מספר 10

 

לראות את הצד החיובי שבכל אדם, למקד את התשומת לב בדברים שחיוביים אצלו. לכולנו יש ייתרונות וחסרונות באופי. אין אדם מושלם בעולם הזה. שאלה איפה ובמה אנחנו בוחרים לשים דגש ואיזה צד לראות.

 

קיבלתם 10 עקרונות ליצרית תקשורת בין אישית אפקטיבית, כלים שיעזרו לכם ליצור חיבור, הבנה ואהדה עם כל אדם שרק תרצו. מה שנשאר זה להתחיל ליישם, כל פעם עיקרון מסוים עד שזה יהפוך להיות חלק מהם. זה פשוט עובד.

 

והנה קבלו שיעורי בית –  מצורף לכם למאמר דף עבודה להורדה ולהדפסה, מה שעליכם לעשות זה לקחת עיקרון אחד ולבצע אותו במהלך 10 ימים וכל יום לרשום בדף כיצד ביצוע העיקרון הרגיש לכם, לתאר בכמה מילים את החוויה. נניח בחרתם בעיקרון של פרגון וכן פרגתם ל-3 אנשים. איך הרגשתם? איך זה מרגיש כשאתם רואים פנים מוארים של האדם שכרגע קיבל מילה טובה מכם? מה משתנה אצלכם? איך ביצוע העיקרון משפיע על היכולת שלכם לתקשר עם הסביבה?

לאחר 10 ימים תוכלו לעבור לעיקרון הבא ותוכלו גם להמשיך עם ביצוע העיקרון הראשון .

זהו תרגיל נפלא שעובד פשוט יופי.

מאחלת המון בהצלחה!

 

אם מאמר זה נגע לכם בלב ותרם לכם, אשמח אם תפרגנו בלייק, כמובן שאתם גם מוזמנים לשתף אותו לאנשים שקרובים לכם וחשוב לכם שגם הם יקבלו ערך זה.
המון בהצלחה שיהיה

דיאנה בן צבי

מנטורית להצלחה והגשמה עצמית, מאסטרית ב NLP

  
לקבלת מדריך העבודה ליחצו על התמונה (ללא תשלום)
מאת: דיאנה בן צבי מאסטרית ב NLP

מאמר זה הוא אחד מתוך עשרה מאמרים המופצים בחינם לציבור באהבה - ניתן להירשם לקבלת עשרת המאמרים. לכל מאמר מלווה סרטון וקובץ עבודה