Facebook

5 טיפים יעילים ועוצמתיים שיעזרו לכם להתמודד עם הביקורת העצמית השלילית 

מוכר לכם מצב כאשר אתם שומעים איזשהו קול פנימי שלוחש לכם שאתם לא הייתם מספיק טובים, מוצלחים, חכמים ועוד ועוד? בטוחה שכן. לרובנו יש את הקול המבקר שלפעמים לוחש ולפעמים גם צועק לנו באוזן וקשה לנו להתעלם ממנו. הבעיה היא שאותו קול המבקר לא רק שלא תורם לנו במאום, אלא פוגע בנו ואף מונע מאיתנו להתקדם בחיים.

מהי ביקורת עצמית? מדוע אנחנו בכלל מבקרים את עצמנו?

ביקורת עצמית, כמו דברים רבים בחיים, מתחילה בגלל גורמים חיצוניים שכוללים בתוכם דרישות שנהיה מושלמים ברגעי מפתח מסוימים. רבים מהרגעים הללו מתרחשים בגילאי הילדות כאשר הורינו גורמים לנו להרגיש שאנו לא מצליחים מספיק כאשר הציונים שלנו לא טובים דיים, כאשר ילדים אחרים עושים דברים בצורה מוצלחת יותר מאיתנו ועוד.

כמובן אין כאן הכוונה שההורים שלנו מתכוונים לעשות לנו רע, אך ביקורת גלויה וגם סמויה מצידם כלפינו כילדים גורמת לנו להיות ביקורתיים כלפיי עצמנו ולפתח חוסר ביטחון עצמי אשר יכול ללוות אותנו בהמשך חיינו אם לא נטפל בכך. 

בנוסף ביקורת עצמית שלילית יכולה לנבוע  גם מגישה שכזו כלפיי עצמם. בגילאי ילדות, כאשר צפינו בהורינו מבקרים את עצמם בגלל כישלון בעבודה, חוסר יכולת לרדת במשקל או בגלל חוסר הצלחה כלשהי, בעצם ספגנו את ההתנהגות הזו והיא הפכה להיות חלק מהאופי שלנו. 

ככל שאנו גדלים, התחושות השליליות הללו מתעצמות והופכות להיות חלק מאיתנו, ואנו נוטים להיות לא רק ביקורתיים כלפיי עצמנו, אלא אפילו אכזריים. חוקרים מצאו שאנשים רגישים וכאלו הנוטים לדיכאון מפתחים ביקורת שלילית חריפה כלפיי עצמם באופן תדיר יותר בגלל דפוס התהגותי זה, התחושות השליליות רק מעצימות את הדיכאון שהם חשים, ולכן חשוב לבדוק אם זה מה שעומד מאחוריי הביקורת שלכם כלפיי עצמכם.

ניתן בהחלט לשנות מצב זה בעזרת עבודה עצמית על התודעה והמחשבות שלכם, ניתן להפסיק את ההתנהגות השלילית כלפיי עצמכם ולהרגיש יותר בטוחים בעצמכם וגם במעשים שלכם!  להלן 5  טיפים יעילים ועוצמתיים יעזרו לכם לעשות זאת:

1.  אמצו אופן חשיבה רציונלי

כאשר אנו מפרקים ביקורת עצמית לגורמים בצורה הגיונית, אנו יכולים להיפטר מהמחשבות השליליות ולהבין שאנחנו לא מושלמים וגם לא צריכים להיות. אם למשל אדם בעבודה מצליח בפרויקט מסוים יותר מכם, נסו לחשוב על הסיבות ההגיוניות מאחוריי הצלחתו ולא לחשוב באופן מידי שמשהו לא בסדר אתכם. אולי העמית שלכם לעבודה השקיע יותר שעות בפרויקט שלו, אולי הידע שלו בנושא נרחב יותר או שהוא נעזר באדם אחר. כך או כך, כאשר אתם לא מצליחים בדבר מה, אין סיבה להפנות אצבע מאשימה כלפי עצמכם לחשוב שמשהו לא בסדר איתכם. לעתים נסיבות החיים גורמות לכך שאחרים מצליחים יותר מאיתנו, ואין בכך שום דבר ואין זה אוצר שמישהו אחר הזה יותר טוב מכם. לכל אחד מאיתנו יש נקודות חוזק וגם תורפה וחשוב להכיר בכך באופן רציונלי – אתם לא פחות טובים מאף אחד אחר.

2. הוציאו את המבקר הפנימי כלפיי חוץ

דרך טובה להתמודד עם בעיות רבות בחיים, כמו ביקורת עצמית שלילית, היא בעזרת הומור, ובמקרה של מחשבות שליליות, תוכלו להוציא החוצה את המבקר השלילי שלכם ולהתמודד עמו פנים מול פנים. כדי לעשות זאת, עמדו מול מראה, תדמיינו שאתם מסתכלים לו בעיניים ובטאו את מה שאותו מבקר פנימי אומר לכם בצורה מצחיקה ומגוחכת. אתם תראו שבעזרת כלי הנהדר הזה – חוש הומור – תוכלו לשנות את הרגש השלילי כלפי עצמכם.

עוד דרך – אתם יכולם פשוט לשים את המבקר הפנימי על כף היד שלכם ולראות אותו כמישהו מאוד קטן שבקושי שומעים אותו. אם אתם שומעים אותו חזק, תדמיינו שאתם פשוט סוגרים לו את הפה כך שהוא לא מסוגל יותר לדבר ותצחקו.

3.  שמרו יומן/פתק של מחמאות

כאשר אנו מבקרים את עצמנו בצורה שלילית וחריפה, לעתים זה גורם לכך שאנו לא יכולים לקבל אפילו מחמאה פשוטה ביותר שמישהו נותן לנו. כדי שזה לא יקרה, תהיו קשובים יותר למה שאנשים שסביבכם אומרים לכם.  רשמו כל מחמאה שמישהו מעניק לכם ביומן קטן או אפילו בטלפון, והציצו ברשימה הזו מדי פעם, בייחוד ברגעים בהם אתם מרגישים חסרי ביטחון ואתם מתחילים לשמוע שוב את הקול המבקר. ההרגל הזה יאפשר לכם לפתוח את האוזניים והלב לדברים החיוביים שבכם, ולהשתיק את הקול הפנימי השלילי שאומר לכם שאתם לא טובים מספיק.


4. שכחו מהמונח "מושלם"

אין דבר כזה אדם מושלם, בשום מקום ובשום מצב. שלמות היא מונח שקיים רק על הנייר, ובמציאות הוא פשוט לא ישים ולא אפשרי. אם כן, מדוע אתם גורמים לעצמכם להרגיש רע רק כי אתם לא מושלמים? הרי זה לא אפשרי! מהות החיים היא לצמוח ולהתפתח כל הזמן, ללמוד מטעויות.. אם אתם כבר מושלמים, אז אין לכם עוד איפה לגדול, לצמוח ולהתעצם. פשוט תשנו את מהמונח שלמות למצוינות ותשאפו להיות מחר יותר טובים ממה שהייתם היום, תשאפו להיות כל יום גרסה משופרת של עצמכם, לא מושלמים! אף אדם בהיסטוריה לא עמד בו, ואין סיכוי או סיבה שאתם תהיו הראשונים לעשות זאת.


5. העניקו לעצמכם מתנות קטנות

אנשים שנוטים להיות קשוחים כלפיי עצמם עושים פעולות של ענישה כאשר הם לא עומדים בסטנדרטים הגבוהים שהם הציבו לעצמם. במקום להעניש את עצמכם ברגעים בהם אתם חשים ביקורתיים כלפיי משהו שעשיתם או להיפך לא הצלחתם לעשות כפי שציפיתם מעצמכם, בצעו פעולה הפוכה; העניקו לעצמכם פרס קטן ברגעי הצלחה. זה יכול להיות דבר הכי קטן -  למשל הקשבתם לחבר שלכם שפשוט רצה לשתף אתכם בחוויה קשה שחווה אמש, או הצלחתם לסיים משימה מאתגרת או חלק ממנה מה שהיה מצופה מכם בעבודה.

תחגגו את הרגע וצרו במוחכם חיבור רגשי חיובי לדברים הטובים שאתם עושים. עם הזמן המחשבות החיוביות הללו יהפכו להרגל, והתחושה הטובה שלכם כלפיי עצמכם תהיה פרס בפניי עצמה, פרס שהרווחתם ביושר. 


וכדי לעזור לכם ליישם 5 טיפים נהדרים אלו בחיים שלכם, צירפתי לכם למאמר זה דף עבודה עם  5 שאלות נפלאות  שיעזרו לכם להרגיש יותר בטוחים בעצמכם ולבקר את עצמכם פחות. (דף עבודה למצוא להוריד מתחת למאמר בצד ימין) כל יום לפני שאתם הולכים לישון, תענו על 5 שאלות אלו ותלכו לישון עם ההרגשה המעצימה שנוצרה לאחר שעניתם עליהן. תעשו זאת מהלך 3 שבועות ברמה יום יומית, שימו את מה שאתם כותבים כל לילה מתחת לכרית שלכם ותקראו את מה שכתבתם בלילה הקודם על הבוקר לפני שאתם מתחילים יום חדש. מבטיחה שלאט לאט תשמעו פחות ופחות את הקול המבקר ובמקומו יתפוס מקום הקול המחזק!

 
אם מאמר זה נגע לכם בלב ותרם לכם, אשמח אם תעשו לייק, תכתבו תגובה וכמובן שאתם גם מוזמנים לשתף אותו לאנשים שקרובים לכם וחשוב לכם שגם הם יקבלו ערך זה.
המון בהצלחה שיהיה

דיאנה בן צבי

מנטורית להצלחה והגשמה עצמית, מאסטרית ב NLP

דיאנה בן צבי מאסטרית בנלפ
לקבלת דף העבודה ליחצו על התמונה

מאמר זה הוא אחד מתוך עשרה מאמרים המופצים בחינם לציבור באהבה - ניתן להירשם לקבלת עשרת המאמרים. לכל מאמר מלווה סרטון וקובץ עבודה